torstaina, huhtikuuta 24, 2014

Jassu! (Hei!)

Heretismata apo tin Panormo, Kriti! (Terveiset Panormosta, Kreetalta!)

Siinäpä meni lomaviikko hujauksessa! Rentouttava ja hauska viikko olikin, enpä muista aikoihin nauraneeni niin paljon kun nyt olen nauranut! :D

Ihana lomaviikkomme kuulostaa tällaiselta:

PEMTI (TORSTAI)
Saavuimme hotelli Marine Palaceen iltapäivällä, sateen ja kylmyyden keskelle... Onneksi tuli otettua talvivermeet mukaan! :)
Ruokailusta tullessamme, odotti hotellihuoneessamme kakkuylläri! Ennen reissua päätin, että all in clusesta huolimatta en mässäile, mutta olihan minun nyt maistettava syndekakkuani palan ja ehkä toisenkin verran... no okei, taisin kaikkien hyvien tapojen vastaisesti vielä lopuksi nuolla kakkuveitsenkin, mutta kerrankos sitä nyt lomalla ollaan ja 27 vuotta täytetään! ;D

Tähän mässäilyyn minulla olisi ollut mahdollisuus 2x päivässä, mutta uskokaa tai älkää, kertaakaan en sortunut - ja ylypiä siitä! :D

PARESKEVI (PERJANTAI)
Viileä ilma jatkui ja oli hyvä syy tutustua hotellin tarjoamiin liikuntamahdollisuuksiin - ja niitähän oli!
Hotellin kuntosali oli ihan jees ja siellä kävimme naisissa huhkimassa kolme kertaa. Hotelli tarjosi myös paljon ohjattuja jumppia. Peppu-reisi-vatsajumpassa kävimme pari kertaa ja viikkoomme mahtui myös yksi syvävenyttely :). Zumpaan suunnittelimme menevämme monta kertaa, mutta varsinkin viimeiset päivät olivat niin kuumia, ettemme jaksaneet hinata itseämme rannalta, ylämäen takana olevaan ulkoilmajumppasaliin :D

Pääsiäinen on Kreetalaisille paljon suurempi juhla kuin joulu ja mekin pääsimme tutustumaan ortodoksien pääsiäiseen. Pitkänäperjantaina kylän väki kokoontui messuun ja messun jälkeen sytytettiin kynttilät ja lähdettiin kiertämään pitkin kylää juhlakulkueessa, jota johti Kristuksen hautauskuva Epitafio, jonka olivat koristelleet naimattomat naiset tuhansin kukkasin edellisenä yönä. Vaikka kello oli paljon (noin 22-23) ja oli viileä ilma, jaksoivat pienetkin lapset kulkueen mukana innoissaan kynttilöiden kanssa kulkea! :)

SAVATO (LAUANTAI)
Tämä kaveri lupaili lauantaista eteenpäin poutaa...ja oli sanojensa mittainen etana! :)
Lauantaina lähdimme aamulla tutustumaan parinkymmenen kilometrin päässä sijaitsevaan Rethymonin kaupunkiin ja varsinkin vanhakaupunki oli erittäin kaunis! Pidin ertyisesti siitä, että kukaan ei tyrkyttänyt väkisin mitään ja sai ihan rauhassa katsella ja hypistellä pikkukauppojen tavaroita! :)

Yöllä oli taas suuri messu jonka jälkeen kirkon pihalla oli mahtava ilotulitus. Samaan aikaan ilotulituksen kanssa soi koko ajan myös kirkonkellot, joten meteli oli...hmm...aika kova! ;D. Taas lähdettiin kynttilöiden kanssa kotiin ja Kreetalaisten tavoite onkin, että tuo sama tuli joka pääsiäislauantaina messun jälkeen sytytetään, säilyisi mahdollismaan pitkään, jopa seuraavaan pääsiäiseen - silloin on onnellinen vuosi taattu! Meidän tulemme säilyi hädin tuskin kirkon pihamaan verran, joten kovin suurin panoksin meidän ei kait kannata lotota ainakaan. ;D Yöpalana hotelli tarjosi Kreetalaista suurta herkkua, lampaan sisälmyssoppaa... Tuon herkun jätti minun lisäkseni myös muut seurueestani väliin... :D

KIRIAKI (SUNNUNTAI)

Pääsiäissunnuntaina Kreetalaisilla on tapana grillata kokonainen lammas ja kokoontua perheen kanssa syömään sitä. Me hotellissa saimme myös nauttia lammasta, tosin minä kasvissyöjänä jätin sen taas väliin, mutta hyvää kuulemma oli :) Palan painikkeena oli Ouzoa, jota muuten naukkaili tarjoilijat ja kokitkin siinä missä asiakkaatkin. :D

Ruokailun päälle saimme nauttia Kreetalaisesta kansantanssiesityksestä, ja hetken päästä huomasimme olevamme tanssin pyörteissä koko hotellin väki! ;D Aikamoista pyöritystä oli helteisessä säässä! :D

DEFTERA (MAANANTAI)

Maanantaipäivän olimme hotellin altaalla ja merenrannalla aurinkoa ottamassa. Muut seurueestani uskaltautuivat jopa uimaan kylmässä meressä, minä tyydyin kastelemaan vain varpaani...

Illalla olimme syömässä kotipihamme ravintolassa jonne piti tehdä varaus edellisenä päivänä. Viiden ruokalajin illallinen oli todella suussasulava kuten myös kaikki pääravintolan herkut, jossa muulloin ruokailimme, olivat mahtavia!

TRITI (TIISTAI)

Tämä päivä meni myös altaalla ja rantsulla, lounaan söimme poikkeuksellisesti hotellin rantaravintolassa :)

Illalla kävimme oman pikkukylän Panormon kaupoissa tuliaisostoksilla :).

TETARTI (KESKIVIIKKO)
Aamupäivä näytti pilviseltä joten kävimme uudestaan Panormon kylällä kävelemässä ja vähän ostoksillakin :D
Sama jengi oli koolla kahvilassa kuin edellisenäkin päivänä ja huutelivat sieltä meille "Kalimera"(hyvää päivää) :D.

Kävimme myös mielenkiinnon vuoksi paikallisessa apteekissa ja siellä sattui olemaan vaaka... Kovin ei mieltä ylentäviä olleet lukemat! Höh! Siististi syöminen 3 x päivässä, lämpimiä ja kylmiä sekä  suolaisia että makeita herkkuja notkuvista pöydistä ei ole helppoa ei! Nestepöhöä osaksi ainakin, mutta silti!!! Arg!!! Mur!!! ja Räyskis!!!

Iltapäivän makailimme rannalla ja istuimme vielä pitkään yöllä parvekkeella kun oli todella lämmin yö! Viimeistä vietiin...
Aijuu, yön pimeydessä tarttui tällainenkin matkaan... ;D

PEMPTI (TORSTAI)
Home sweet home! Ihana ja rentouttava loma, maailman parasta seuraa ja paljon paljon naurua ja iloa, mutta silti oli kiva palata kotiin! Yhtään en miettinyt ja murehtinut työasioita, tiesin, että kaikki sujuu loistavasti ilman minuakin, niin kuin sujuikin! :) Vanhin tyttäristä haki meidät kentältä ja illan mittaan kaikki lapset olivat  koolla <3 Näillä lomamuistoilla jaksaa taas pitkään paiskia hommia! :)